به گزارش شهرآرانیوز، از امروز (شنبه، ۱۱ اسفند ۱۴۰۳) به مدت یک هفته نمایشگاه بینالمللی مشهد میزبان رویداد بهاره است تا به رسم هر سال، پای خانوادههای مشهدی را به فرش قرمز نمایشگاه بکشاند. شیرینی و شکلات، آجیل، خرما، کالاهای اساسی همچون برنج و روغن و حبوبات و البته پوشیدنیها شامل کیف، کفش، لباس بچگانه، زنانه، مردانه و البسه زمستانی از جمله اقلامی هستند که از ۱۱ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۳ در قالب بیستوچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در معرض دید و خرید عموم قرار گرفتهاند.
البته که وضع بازار خراب است و تازیانه گرانی، هر روز بر پیکر نحیف قدرت خرید مردم مینشیند، اما آنچه به عنوان تصویر تکراری از نمایشگاه مشهد در این شب و روزهای سرد میبینید، خانوادههایی هستند که با دست پُر از نمایشگاه خارج میشوند. دلیلش هم عرضه اجناسی با قیمتهای مناسب است که بهطور میانگین حدود ۳۰ درصد در بازار پوشاک و تقریباً ۲۰درصد در بازار اقلام خوراکی زیر قیمت بازار سطح شهر به فروش میرسند.
مشاهده میدانی ما از نمایشگاه فروش بهاره حکایت از «تخفیف فراگیر» داشت؛ تخفیفی که در بازار پوشاک بچگانه، ست لباس کودک به قیمت ۵۰۰ هزارتومان را حدود ۱۸۵ هزار تومان به فروش میرساند، خرمای یککیلویی به قیمت ۱۹۰ هزار تومان را به ۱۴۰ هزار تومان به مردم عرضه میکرد و سیب قرمز کیلویی ۳۰ هزار تومان را ۲۰ هزار تومان در هر کیلو معامله میکرد. البته این را هم بگوییم که اگرچه در اقلامی که ذکر شد، تخفیفها بسیار محسوس و ملموس بود، اما همهچیز هم اینطور نیست و مثلاً لوبیا قرمز ۱۶۵ هزار تومانی در نمایشگاه بهاره حدود ۱۵۸ هزار تومان و با تخفیف محدودتر در معرض خرید قرار گرفته است.
براساس ترتیبی که شهرداری مشهد در فروش بهاره این رویداد تدارک دیده، سالن فردوسی به طور کامل در انحصار غرفههای عرضه پوشاک است، سالن عطار با دهها غرفه عرضه اقلام خوراکی همچون شیرینی، شکلات، خرما، عسل، گردو و کالاهای اساسی مثل برنج، روغن، رب و ماکارونی، حبوبات و سوپریجات به روی مردم آغوش گشوده و در سالن خلیجفارس نیز انواع میوهجات شب عید برای فروش آماده شده است.
در مجموع فضایی به وسعت ۱۲ هزار مترمربع در نمایشگاه امسال به خریدهای موردنیاز مردم اختصاص پیدا کرده و البته اگر این عدد به نظرتان بزرگ میآید، بد نیست بدانید که تقریباً هیچ نقطه از این فضا را نمیتوانید خالی از بازدیدکنندگان، خریداران و اقشار مختلف مردم بیابید تا جایی که بهجرئت میتوان گفت جلوی پیشخوان هر غرفه، چندین خانواده ایستادهاند که یا قیمت میگیرند یا درحال چانهزنی هستند یا با دستگاه پرداخت الکترونیک، وجه خرید را حساب میکنند.
مزیت بزرگ بیستوچهارمین نمایشگاه فروش مستقیم کالا در فرصتی است که مجموعه نمایشگاههای بینالمللی مشهد به تولیدکنندگان و عمدهفروشان داده است. از این نظر که غرفهداران در رویداد امسال دیگر محدود به مغازههای سطح شهر نیستند بلکه اکثریت شرکتکنندگان را همان تولیدکنندگانی تشکیل میدهند که مثلاً در بازار پوشاک خودشان کارگاه دوخت البسه دارند یا مثلاً در بازار اقلام خوراکی، عرضهکننده عمده و بنکدار کالاهای اساسی محسوب میشوند.
البته فراتر از این موضوع، نباید از اهمیت همزمانی ایام منتهی به نوروز با ماه مبارک رمضان نیز غافل شد. دلیل اصلی ازدحام شدید جمعیت و استقبال گسترده مشهدیها از نمایشگاه امسال به دلیل همین همزمانی است که باعث شده اگر صدها خانواده برای خرید لباس نوی شب عید راهی نمایشگاه مشهد شوند، همین شمار نیز متقاضی خرید اقلام خوراکی سفرههای افطار و سحر همچون خرما، شیرینیجات، زولبیا و بامیه و مواد پخت کیک و شیرینی باشند.
در هر حال، با فرارسیدن همزمان ماه ضیافت الهی و عید نوروز، فرصت خرید بهصرفه برای همه زائران و مجاوران حرم امام رئوف (ع) فراهم شده است. خلاصه بگوییم اگر سری به نمایشگاه امسال بزنید، اگر دست پُر بیرون نیایید، حداقل پشیمان هم نمیشوید.